Recept: Oma's tiramisu

Hey allemaal!

Ik deel vandaag met jullie dit recept voor overheerlijke tiramisu, gemaakt door mijn oma.


Zowat elke zondag nodigen mijn grootouders de hele familie uit om bij hen te komen eten. Alles wat ze maken is eigenlijk super lekker, maar dit is toch wel echt mijn favoriet. Als ik de eetkamer binnen ga en kleine lepeltjes zie liggen, weet ik dat er als dessert een grote pot tiramisu in de koelkast staat, en dan kan mijn dag gewoon niet meer stuk.



Wat heb je nodig?

  • 500 gram mascarpone
  • 6 eidooiers
  • 150 gram suiker
  • 30 lange vingers (boudoirs)
  • Ongeveer 1 (grote) tas koffie
  • Amaretto (naar smaak toe te voegen, indien je geen alcohol wenst te gebruiken kan je hiervoor amandelaroma toevoegen)
  • Een lepeltje puur cacaopoeder
  • Een grote schotel of kom
  • Een kleine zeef
Hoe maak je het?

Stap 1
Klop de suiker met het eigeel tot het 1 massa is. Dit gaat het makkelijkste met een handmixer of keukenrobot. Voeg vervolgens de mascarpone toe, en meng goed. 

Stap 2
De volgende stap is het toevoegen van de amaretto (of het aroma) aan de koffie. Hier kan je eigenlijk zo veel/weinig in doen als je wilt, je proeft best eens eerst wat jij het lekkerst vindt. Dip de koekjes een voor een in de koffie, dit doe je best niet te lang want anders breken ze. Neem de schaal of kom en schik de koekjes om zo een eerste laag te maken.

Stap 3
Verdeel een laag van het mascarpone-ei mengsel over de koekjes. Dit mag een behoorlijke laag zijn. Ga verder met het maken van verschillende lagen tot de koekjes op zijn en eindig met een laag van het mascarponemengsel. 

Stap 4
Zet de pot (of schaal) afgedekt in de koelkast om op te stijven. Hier staat geen bepaalde duur op, maar het is wel zo dat de tiramisu steviger zal zijn als hij langer in de koelkast staat. 
Tip: als je de tiramisu een dag op voorhand maakt en in de koelkast zet, is hij de dag daarna zeker stevig genoeg. 

Stap 5
Wanneer het tijd is om op te dienen, haal je de tiramisu uit de koelkast en zeef je het cacaopoeder erover. 



Het enige wat je nu nog moet doen, is opscheppen en genieten. 
Smakelijk!


Liefs,
Alicia

Reacties

Populaire posts